כללי
בית הספר לרוח האדם
במלאות 25 שנה למרד גטו ורשה אמר יצחק "אנטק" צוקרמן, ממנהיגי המרד: ״זה לא נושא ללימוד בבית־ספר צבאי. לא הנשק, לא המבצעים, לא הטקטיקה. אם יש בית־ספר לרוח האדם, הרי שם המרד צריך להיות מקצוע ראשי״.
ספרייה זו עוסקת בשואה, בגבורה ובמרד. מתוך נושא זה מזקקת הספרייה ערכים, רעיונות ותכנים שתורמים להבנתנו את דמותו של האדם המורד, את דמותן של הציונות והיהדות, את גורל העם היהודי ואת שאלת הבחירה המוסרית של האדם.
מחברות המחקר
מחברות המחקר להתחדשות התיאוריה הביקורתית הן סדרת מחקרים ביקורתיים המעמיקים בסוגיות חברתיות מרכזיות ומעצבות בחיי אזרחי ישראל ומדינות העולם.
מחברות המחקר, במסורת אסכולת פרנקפורט, מבטאות תיאוריה ותפישה ביקורתית המשלבת תחומי דעת ומחקר שונים (כגון: כלכלה, פילוסופיה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה, ביולוגיה, מדעי החברה ועוד).
המחקרים הנם פרי עטם של חבר חוקרים מתנועת דרור ישראל. ספרייה זו כוללת גם ספרות עיון מתורגמת והיא מיועדת לכל אישה ואיש המעוניינים להרחיב את דעתם.
ניגונים
הקולות האנושיים, שהביעו לאורך הדורות רעיונות וסיפורים, לא יוכלו להישמע במלואם דרך המילים הכתובות על הנייר בלבד. ספרייה זו שמה לה למטרה להפגיש את הציבור עם רעיונות, אנשים וסיפורים באמצעות המוזיקה.
בדיסקים הנמצאים בספרייה תוכלו למצוא את החיבור בין רעיונות לקול האנושי, בין נגנים צעירים לסיפורים ושירים מהעבר.
עם עולם
"מה תכליתו של מסע זה שאנו נוסעים דרך תהום... מה משמעותו של דבר זה, שאנו מבקשים להתמיד בקיומנו לא רק כבני אדם, כרוח אנוש וכזרע אנשים.
אלא – על אפם של הזמנים ועל אפו של הזמן כל עצמו, כיהודים."
מרדכי מרטין בובר, "היהדות והיהודים", 1909
"למידת ההיסטוריה היא במובנים רבים למידת עצמנו וזהותנו, היא חשיפת השורש האנושי – האישי שלנו – זהותנו, ואין זהות בלי עבר ובלי היסטוריה, אם במודע ואם בבלתי-מודע. למידה זו של העבר אינה למידת חומר חנוט, אלא בעיקרו של דבר למידת שאלות ותשובות שנתנו, במהלך אלפי שנות קיומנו ההיסטורי, בגלגולי חורבן ותחייה, שאלות ותשובות משתנות. בכל התמורות והגלגולים האלה, העולות בנסיבות עולם וגורל משתנים, עמדו נפתוליה הרוחניים של האומה, בסימן שאלות חדשות ותשובות חדשות. גם בימינו, ימי תחייתה של האומה בארצה, עולות שאלות חדשות המחייבות תשובות חדשות. ואין תשובה אחת פסוקה.
ההיסטוריה, מבחינת תולדות התרבות והמחשבה, היא חשיפת השאלות והתשובות של דורות אבותינו, דור דור ודורשיו. השאלות הן שאלות קיומיות, והתשובות הן תשובות קיומיות, התשובות האפשריות."
זאב איבינסקי, "היות יהודי", 2008
תיקון עולם
"תיקון העולם הוא תיקון החינוך." (יאנוש קורצ'אק)
"חינוך הראוי לשמו הוא בעצם חינוך האופי. כי המחנך האמתי אינו מכוון רק לכוח זה או זה של חניכיו כמי שרוצה להקנות ידיעות או הרגלי חריצות מסוימים, אלא תכליתו כפעם בפעם האדם בשלמותו, ולא רק לפי ממשותו הנוכחית, שהוא חי בה לעיניך, אלא גם לפי האפשרות הגנוזה בקרבו." (מרדכי מרטין בובר)
אנו מאמינים בכוחו של החינוך ההומניסטי והמשחרר כאמצעי מרכזי בבניין החברה האנושית ובתיקונה לכדי חברה שוויונית וצודקת.
חברה שתהיה מושתתת על חזונם של נביאי ישראל ועל משנתם של גדולי המחנכים כגון יאנוש קורצ'אק, מרדכי מרטין בובר, פאולו פריירה,
וכל מחנך ומחנכת אשר חרטו על ליבם את שחרור האדם ואושרו כמטרה המרכזית במעשה החינוכי.